Ispiši ovu stranicu
Četvrtak, 23 Rujan 2021 13:44

Utjecaj COVID -a: Libertas prevezao sedam milijuna putnika manje od planiranog

Piše:

Na sjednici Gradskog vijeća idući tjedan, direktori će podnijeti izvješća o radu komunalnih društava kojima su na čelu. Riječ je o financijskim izvješćima za 2020. koja je zbog korona pandemije i krize kao njezine posljedice za sve direktore bila izazovna godina. Ante Vojvodić nedavno je razriješen s mjesta direktora poduzeća, no pred vijećnicima će se naći naravno njegovo izvješće o radu Libertasa u minuloj godini. Libertas je inače tvrtka na čije se poslovanje korona kriza najjače odrazila jer zbog nje se strmoglavio broj prevezenih putnika, a time i prihodi Libertasa u odnosu na 2019. koja se drži rekordnom godinom.

U 2020. u Libertasu su planirali prevesti 10,2 milijuna putnika. No umjesto turista na kojima u Libertasu mahom i planiraju poslovanje, stigla je pandemija Covida, a s njome i kriza.

Na prometovanje Libertasa u 2020. tako su utjecale i odluke Stožera civilne zaštite, ali i odluke Uprave Libertasa koji je zbog mjera štednje reducirao i ukinuo dio gradskih i prigradskih linija. Neke su gradske linije još uvijek reducirane pa je u 2020. Libertas prevezao 3,7 milijuna putnika ili 61, 87 posto manje u podnosu na 2019.

Na gradskim je linijama tako prevezeno 3,1 milijuna putnika ili 62,2 posto manje, dok je na prigradskim pad prevezenih putnika bio 60 posto manji u odnosu na 2019. naime, na prigradskim je u 2020. prevezeno tek nešto manje od 600 tisuća putnika.

Libertasovi autobusi u 2020. prešli su 3,1 milijuna kilometara. 2019. prešli su 5,1 milijuna kilometara.

Dobit Društva u 2020. iznosila je 75 386 kuna dok je u u rekordnoj 2019. dobit bila 50 794 kune.

Prigodi od prodaje iznosili su 23,1 milijuna kuna i manji su za 42,,4 milijuna kuna ili za 64,74 posto u odnosu na 2019.

Na gradskim linijama prihodi od prodaje karata u 2020. bili su manji za 24,5 milijuna kuna ili za čak 82,2 posto i iznosili su nešto malo manje od 5,1 milijuna kuna. Na prigradskim linijama ti su prihodi manji za 6,1 milijun kuna ili 73,36 posto, a iznosili su 2,2 milijuna kuna. Prihod od pretplatnih karata smanjen je za 7,1 milijuna kuna i iznosio je nešto više od 10 milijuna kuna.

Na prihode od prodaje, navodi se u izvješću, utjecalo je u to vrijeme i privremeno obustavljanje prometa što je dovelo do zatvaranja Autobusnog kolodvora.

Primjerice, u 2019. Libertas je od „s” karata uprihodovao 11,3 milijuna kuna, a u 2020. tek 1,6 milijuna kuna. Od „P” karata prihod je u 2019. iznosio 1,2 milijuna, a u 2020. tek 687 tisuća kuna. Od prodaje dnevnih karata u 2019. utrženo je 1,4 milijuna, a u 2020. mizernih 87 948 kuna. Strmoglavili su se i prihodi od DuCarda. Naime u 2019. uprihodovano je 4,1 milijun kuna, a u 2020. je DuCard Libertasu donio tek nešto više od 344 tisuće kuna. Libertas je u u 2019. od prodaje karata u vozili ostvario 11,4 milijuna kuna dok je taj prihod u 2020. iznosio 2,3 milijuna kuna.

Ukupan prihod od prodanih karata u 2019. iznosio je 29,5 milijuna kuna, a u 2020. tek 5,1 milijun kuna.

Od pretplatnih karata Libertas je u u 2019, uprihodio 7,4 milijuna kuna, a u 2020. godini 5,3 milijuna kuna.

Prihodi od subvencija u 2020. iznosili su 35,5 milijuna kuna, od čega je 18,1 milijuna kuna subvencija Grada Dubrovnika. Općine su Libertas subvencionirale s 2,6 milijuna kuna. Dodatne subvencije ostvarene su u iznosu od 14,7 milijuna kuna i odnosile su se na mjere pomoći poduzetnicima od države.

Libertas je u 2020. ostvario pravo na potporu za očuvanje radnih mjesta pa im je za razdoblje od lipnja do prosinca prošle godine HZZ isplatio 8,2 milijuna kuna potpora, odnosno 4 000 kuna po radniku koji radi puno radno vrijeme.

Kroz mjeru oslobađanja od podmirivanja poreznih obveza razmjerno postotku pada prihoda, Porezna je Libertasu za razdoblje ožujak -svibanj 2020. otpisala 2,5 milijuna kuna zbog drastičnog pada prihoda dok su ostale obveze prema Poreznoj otplatili obročno. Za potporu za očuvanje radnih mjesta ostvarili su otpis poreznih davanja od 3,4 milijuna kuna.

Inače, ukupni prihodi Libertasa u 2020. iznosili su 67,4 milijuna kuna i za 24 milijuna su manji od ukupnih prihoda iz 2019.

Rashodi su u 2020. iznosili su 67,3 milijuna kuna i bili su za 24 milijuna kuna manji nego godinu prije. U strukturi rashoda najznačajniji su troškovi plaća od 33,7 milijuna kuna što je za 8,7 milijuna kuna manje od rashoda u 2019., ali isključivo zbog korone.

Inače, plaće su u Libertasu već od svibnja 2020. smanjenje za 10 posto radnicima koji su radili, dok su onima koji su na svojevrsnom počeku plaće bile do 20 pa čak i 30 posto manje.

Inače na kraju 2020. dugoročne obveze Libertasa prema bankama iznosile su 4,1 milijun kuna. Kratkoročne obveze tog društva bile su 9 milijuna kuna, od čega su najveće stavke bile 3,4 milijuna kuna obveza prema bankama i financijskim institucijama te 2,3 milijuna kuna obveza prema zaposlenicima.

Libertas je inače tvrtka koja broji 204 zaposlena. U izvješću se navodi kako je tijekom 2020. za 49 radnika prestao radni odnos, a koliko ih je u ovoj 2021. zaposleno na to bi pitanje na sjednici, ako ga itko pita, mogao odgovoriti direktor.

Na kraju 2020. Libertas je imao 117 vozila koja prometuju na gradskim i prigradskim linijama. Vozni je park manje više čine vozila nabavljana od 2004. do danas. Tri najstarija Libertasova autobusa su MAN-ova iz 1981. Sedam MAN-ovih autobusa je iz 1985. i jedan iz 1988. Po dva su autobusa iz '96. i '99. i svi prometuju na gradskim linijama.

Ante Vojvodić, koji potpisuje Libertasovo izvješće za 2020. navodi kako su „dodatnim zaduživanjem kod poslovnih banaka, odgodom poreznih obveza bez obračuna kamata, odobrenjem moratorija na kredit kod OTP banke i leasing kuća za operativni najam nabave 37 autobusa, raznim mjerama te korištenjem mjera Vlade, podrškom vlasnika i suvlasnika, stvoreni preduvjeti budućem poslovanju.”

Iako je praktički na izmaku, Vojvodić je u 2021. , a što navodi u izvješću, namjeravao zadržati kvalitetu usluga prijevoza putnika koju su dosad imali. Planirao je i daljnja ulaganja u nabavu i modernizaciju opreme za uređenje radnih prostora, čime bi se omogućio razvoj u skladu s posljednjim tehničkim dostignućima, a što bi imalo za cilj poboljšati fizičke i financijske učinke u Libertasu.