Nedjelja, 18 Rujan 2022 04:40

Predsjednik MO Bosanka Luko Paskojević: Krili su nam da su konzervatori odbacili projekt izgradnje ceste

Piše:
Predsjednik MO Bosanka Luko Paskojević Predsjednik MO Bosanka Luko Paskojević Fotografija iz osobnog albuma

Od iduće sezone s autima bi se moglo voziti samo do Bosanke dok bi prometovanje vozilima od Bosanke do vrha Srđa i tvrđave Imperial prolaz trebala priječiti rampa, najavio je to gradonačelnik Mato Franković na posljednjoj sjednici Gradskog vijeća. Njegova izjava ogorčila je stanovnike Bosanke jer oni s gradonačelnikom nikad nisu vodili razgovore koji bi išli u smjeru zatvaranja prometa rampama. Oni već godinama traže da se do Bosanke pa potom i do Srđa napravi normalna cesta. Ona im nije samo obećana već su Hrvatske ceste i napravile rješenje.

Cesta do Bosanke možda bi se već i počela graditi da je nisu stopirali konzervatori koji su stava da bi prometno rješenje koje su ponudile Hrvatske ceste nagrdilo vizure. To su inače isti oni konzervatori koji su, kad je u pitanju gradnja u Dubrovniku, dozvolili sve i svašta, ne vodeći računa o očuvanju tih istih ili sličnih vizura.

Dok gradonačelnik Mato Franković nakon Gradskog vijeća svoju izjavu o rampi za Srđ više nije pojašanjavo, stanovnici Bosanke, gradski vijećnici i političari, ali i taksisti koji svakodnevno voze turiste na Srđ, stava su kako rampa nije rješenje. Svi oni ističu rješenje je nova cesta!

cesta srdj 180922Cesta koja vodi do vrha Srđa. Foto: Unsplash

- S gradonačelnikom nikada nismo razgovarali i postavljanju rampi, na svim sastancima razgovori su išli u smjeru izgradnje odnosno rekonstrukcije ceste do Bosanke. - ističe predsjednik Mjesnog odbora Bosanka Luko Paskojević.

- Mislim da je izjava gradonačelnika Mata Frankovića s posljednje sjednice Gradskog vijeća kako će na skretanju za Bosanku s magistrale staviti obavijest kako je prometovanje vozilima dozvoljeno samo do naselja, ali i ona izjava da Grad gubi novac svakim prolaskom taksista do Srđa, odnosno da žičara gubi novac, a time i Grad jer Grad je žičari davatelj koncesije, možda bila nepromišljena. Ta izjava da što će Grad graditi dvotračnu cestu po kojoj će se netko voziti do Srđa i zarađivati pare, ne znam što je skandaloznije u cijeloj to izjavi, osim ako ona zaista nije bila nespretna i nepromišljena. - rekao je Paskojević te pojasnio zašto su na Bosanci protiv rampe, a što su, naglasio je, rekli i predstavnicima gradske uprave na posljednjem sastanku, na kojem gradonačelnik Franković nije bio prisutan.

- Mi smo nedvojbeno argumentirali na tom sastanu, na kojem se gradonačelnik nije pojavio, da rampa nije dobra ideja jer bi količina vozila koja bi dolazila na Srđ i na Bosanku i dalje ostala ista. Turisti ne bi znali da postoji takva zabrana, a taksisti bi i dalje zarađivali svoj kruh jer bi se snalazili na druge načine pa bi se sav taj promet, koji je sada raspšen, u slučaju postavljanja rampe, odvijao na upola kraćoj dionici, odnosno do Bosanke i time bi zapravo bio još veći problem za mještane. - istaknuo je Paskojević te pojasnio zašto na cesti do Bosanke nastaju čepovi.

UGIBALIŠTA SE KORISTE KAO VIDIKOVCI

- Na putu do Bosanke posljednjih je godina praksa da se ugibališta sa strane ceste koriste za zaustavaljanje kao mali vidikovci. Dakle, taksisti se na njima zaustavljaju kako bi turisti koje prevoze mogli fotografirati Grad. Kad se zauzme ugibalište da bi netko mogao uživati u panorami, automobili se nemaju gdje mimoići i promet se ne može odvijati. Nama su ta ugibališta nužno potrebna za odvijanje prometa i mimoilaženje auta i sad zamislite koliko bi se takva praksa zaustavljanja na tim proširenjima uz cestu povećala kad bi se put za Srđ zatvorio rampom. Ta bi praksa eskalirala i dovela do potpunog kolapsa i stav nas s Bosanke je da nije dobro promet zatvoriti rampom. - rekao je paskojević i dodao kako se rampom za promet za Srđ ne može ograničiti ni taksistima.

prosvjed bosanka 2014 180922Prosvjed mještana Bosanke 2014. godine. Foto: Tonći Plazibat / CROPIX

- Vozeći turiste taksisti također zarađuju svoj novac te doprinose i gradskom i državnom proračunu. Dobar dio njihovih davanja namjenski se slijeva u državni proračun, od naknade za održavanje cesta, trošarina za gorivo. Dakle i taksisti očekuju da će za ta svoja davanja dobiti normalne ceste po kojim će se moći normalno voziti, a ne lomiti svoj auta i ugrožavati svoju i sigurnost drugih sudionika u prometu, ali gradonačelnik, nažalost, to tako ne vidi, on na to sve gleda nekim drugim očima, ali mislim da će i on shvatiti da rampe i zabrane nisu ispravan put. - izrazio je nadu Paskojević.

POKUŠAVAJU SE SKRITI IZA NAS ISTIČUĆI DA JE RAMPA NAŠA IDEJA ŠTO NIJE ISTINA

Na pitanje smatra li da je gradonačelnik izjavu o rampama i zabrana možda izrekao u afektu, predsjednik MO Bosanka Luko Paskojević izrazio je bojazan kako je Frankovićeva izjava možda samo rezultat nemoći gradske uprave da riješi problem, odnosno izgradi adekvatnu cestu.

- Ta izjava može ukazivati i na to da gradska uprava uopće nema ideju riješiti problem. Pokušavaju se sakriti se iza nas, iza mještana Bosanke, ističući da je rampa naš prijedlog, što nije istina. Taj dio izjave gradonačelnika koja ide u smjeru da bi Grad pogodovao žičari postavljanjem rampe za Srđ, to nije stav MO Bosanka, a on je tu ideju najavio, kao da bi se pomoglo mještanima Bosanke. Ako je to ta pomoć, ona nama nije potrebna. Nama može pomoći samo ako nam napravi normalnu cestu. - naglasio je Paskojević.

bosanka cesta ne 180922Foto: Nikolett Emert / Unsplash

Normalnu cestu do svoga naselja stanovnici Bosanke traže još od prije Domovinskog rata. Sustavi i vlasti se godinama mijenjaju, a nova cesta do Bosanke nikako da stigne, a promet prema naselju i dalje prema vrhu Srđa iz godine u godinu sve je veći, naravno, zbog pogleda na Grad, ali i povratka žičare na Srđ i drugih sadržaja koji se gore nude turistima.

- Gradonačelnik sada želi zatvoriti cestu koja je prije nekoliko godina bila izbrisana iz Prostornog plana. Dakle, prvo je brisana pa je onda gradonačelnik najavio da će se, čim bude vraćena u Prostorni plan, pristupiti rekonstrukciji ceste do platoa Srđa. Sad, kad je cesta ponovo vraćena u GUP, sad je treba fizički zatvoriti, a to zapravo pokazuje da se nema ideja kako riješiti problem. To pokazuje i koliko se luta, kolika je ova i prijašnje gradske uprave izgubljena u prostornom planiranju ovog teritorija. Vidim i da svi imaju neke ideje i prijedloge, a onaj koji je najjednostavniji i najlakši, nam je pred nosom, postoji cesta koja je već tu, tu je od pamtivijeka, koristila se još za vrijeme Dubrovačke Republike, njome su prolazile karavane i treba je samo proširiti na dvotračnu cestu i problem je riješen. Nisu nama potrebne nikakve megaprometnice kakve su najavljivali golferi. - rekao je Paskojević, koji smatra da ideja o rekonstrukciji ceste preko Brgata koja vodi Bosanke, nije dobro rješenje.

DVOTRAČNA CESTA PREKO BRGATA NE MOŽE SE IZGRADITI, A I TO NE BI BILO DOBRO ZA GORNJI BRGAT

- Čuo sam tu ideju o rekonstrukciji ceste preko Brgata. Mislim da je to suludo. Ta se cesta i sada koristi i ja nekad, kad predvidim da ne mogu do Bosanke preko magistrale, idem preko Brgata. Zamislite što bi se dogodilo da zatvorite cestu preko magisrale i sav promet za Bosanku prebacite preko ceste na Brgatu. Ta cesta preko Brgata je četiri puta dulja i prolazi kroz samo naselje, nema niti fizičke mogućnosti da se ona pretvori u dvotračnu jer bi u tom slučaju trebalo rušiti neke kuće, a i da se kuće sruše, to ne bi bilo dobro za Gornji Brgat jer bi prolazak tolikog prometa kroz srce naselja uništio to mjesto i Gornji Brgat, ovakav kakav jest, više ne bi postojao. Kakva god cesta da prođe ona se negdje mora spojiti s magistralom. Priključak na Dupcu isto trpi velike prometne čepove, zagušen je prometom i ni tamo nemate neko rješenje koje je prikladno. Župa je totalno zagušena u prometu. Svako malo slušamo kako su kroz Župu kilometarske kolone i sad ćemo mi tamo napravit još jedan čep na Dupcu da bismo preusmjerili sav taj promet da ide tom cestom na Bosanku. - kazao je Paskojević.

I dok se može čuti kako se cesta za Bosanku ne proširuje zbog neriješenih imovinsko-pravnih pitanja na njezinoj trasi, Paskojević te tvrdnje odbacuje.

- Dosta ljudi govori da su problemi imovinsko pravne prirode, ne znam zašto se ta teza uporno provlači i tko je uporno gura jer je istina potpuno drukčija. Na cesti od magistrale do Bosanke je pet vlasnika, jedna je parcela gdje su vlasnici troje Talijana, a ostali dio zemljišta je u vlasništvu jednog gospara kojemu je inače po Gradu dosta parcela u postupku povrata, a peti je vlasnik naš sumještanin s Bosanke, koji je voljan ustupiti dio svoje zemlje za proširenje ceste. On je spreman razgovarati s Gradom, spreman se dogovoriti na koji način će ga obeštetiti, no svaka inicijativa mora ipak krenuti od Grada jer drukčije ne može. - rekao je Paskojević, naglasivši kako je na svakom od sastanaka s gradonačelnikom Matom Frankovićem rekonstrukcija ceste do Bosanke bila glavna tema.

ZA ODLUKU KONZERVATORA KOJI NI NE NUDE SMJERNICE DOZNALO SE TEK KAD SE SPOMENULA RAMPA

Razočaran je i činjenicom da se od mještana Bosanke donedavno krilo da su konzervatori zbog vizura Hrvatskim cestama srušili građevinsku dozvolu za projekt rekonstrukcije ceste do Bosanke.

- Na svakom našem sastanku je tema bila cesta, nije prošao nijedan sastanak da mi nismo pričali o cesti. Razočarao sam se u ovom zadnjem razdoblju jer je komunikacija zakazala. Razumijem da Grad možda nema novca, ali vidite što su nam konzervatori napravili, stopirali su rješenje koje je bilo pred izvođenjem. Građevinska dozvola je odbijena prošle godine u kolovozu. Mi smo se od tada barem dva puta sastali i nekoliko puta smo se dopisivali službeno, a da nigdje o tome nije bilo riječi. Taj se podatak od nas tajio i ne mogu vjerovati da on nije dospio prije u medije već smo za to doznali tek sad kad se aktualizirala priča s rampom. Slučajno sa to doznalo i njima je vjerojatno krivo da sam to doznao. - kazao je Paskojević te naglasio kako ponašanje konzervatora nije korektno.

- Konzervatori su od početka bili upoznati s projektom, još negdje, čini mi se od prije 2019. Cijelo to vrijeme su od Hrvatskih cesta, kao nositelja projekta, bili pozvani da sudjeluju i odrede koje su to smjernice. Oni, naime, traže mjere smanjivanja vizualnog utjecaja, a mogli su ih predložiti u cijelom tom razdoblju izrade rješenja, odnosno do trenutka kad su odbili građevinsku dozvolu. Ali i sad, kad su odbili njezino izdavanje, oni ne nude smjernice, ne predlažu koje su to konkretne mjere smanjivanja vizualnog utjecaja nego traže da Hrvatske ceste naprave novo rješenje kojim će predložiti mjere smanjenja tog vizualnog utjecaja pa će onda konzervatori reći zadovoljavala li taj prijedlog njihove kriterije ili ne. Dakle, vidite na koji način se tu postupa. - rekao je Paskojević.

ŠTO SU KONZERVATORI KONKRETNO NAPRAVILI U GODINU DANA?

Istaknuo je kako je suradnja s Hrvatskim cestama oko rekonstrukcije prometnice s Mjesnim odborom Bosanka iznimno korektna dok ga konzervatori uporno ignoriraju.

- U Hrvatskim cestama su me u roku tri dana primili na razgovor koji je bio otvoren i korektan, s druge strane od konzervatora još nisam dobio nikakav odgovor, a poslao sam zahtjev da mi se dostavi dokumentacija i molbu da mi se omogući razgovor i ništa od toga. Dakle, jasno je radi koga šteka. Tvrde da nisu protiv izgradnje priključka već je to samo jedna proceduralna smetnja koja će se otkloniti, a odbili su zahtjev za građevinskom dozvolom prošle godine u kolovozu. - kazao je Paskojević.

- Prošla je godina dana pa postavljam pitanje što su konzervatori konkretno napravili u tih godinu dana, jesu li dali smjernice Hrvatskim cestama i jesu li u HC-u po tim smjernicama konzervatora započeli s izradom novog projekta. - pita Paskojević i dodaje kako, kad je rekonstrukcija ceste za Bosanku u pitanju, konzervatori Hrvatske ceste drže u pat poziciji.

- Zamislite kako se osjeća netko tko bi trebao raditi novi projekt, a druga strana mu ponovo može reći da taj projekt ne valja, ali mu ne daje smjernice što to ne valja. Pa to to tako može ići u nedogled. - smatra Paskojević.

TRAŽIO SE I BROJAČ AUTOMOBILA

Kočeći projekt rekonstrukcije ceste za Bosanku, konzervatori zapravo zaustavljaju život i njegovu kvalitetu ljudima koji su Gradu tako blizu, a od njega zapravo jako daleko. Dok oni do svojih domova prometuju po cesti koja je prikladnija za tovare, konzervatori bi štitili vizure, iste one koje nisu zaštitili kad se gradila trafostanica Srđ koja je, gle apsurda, u neposrednoj blizini skretača za Bosanku. Mještani Bosanke po kaldrmi zapravo voze već godinama, a dolazak do njihov domova u ljetnim mjesecima za njih postaje gotovo nemoguć.

trafostanica 180922Trafostanica nije nagrdila vizure?! Foto: dpp

Automobile koji Bosankom prometuju u ljetnim mjesecima, kaže Paskojević, još nisu brojali, ali tražili su, ističe, postavljanje brojača. Da se broj auta i svih tih prijevoznih sredstava koji preko Bosanke voze dalje na Stđ prebroji, odgovorni bi možda shvatili o čemu im stanovnici Bosanke već godinama govore. Osim možda ako netko ne želi da se sva ta vozila prebroje.

- Nismo brojali aute, ali prva stvar koju smo tražili bila je da se postavi brojač automobila. On čak nije ni nešto skup, a jako je koristan, može se premještati i na druge ceste. Njima očito nije bilo u interesu da se zna količina auta jer kad bi se u javnost izašlo s egzaktnim podacima pritisak da se nešto poduzme bio bi još veći, a oni uvijek pokušavaju umanjiti ili marginalizirati probleme kako bi sakrili svoju nesposobnost da te probleme riješe. - kazao je Paskojević.

- Taj neki naš komod, on je u cijeloj priči najmanje važan. Problem je isključivo sigurnosne prirode. Na Bosanci je dvjestotinjak ljudi, ali tu je pedesetak djece koja svaki dan idu u vrtić i u školu, a vi ne možete planirati koliko vam je vremena potrebno za doći do Grada. Nekad krenemo i sat vremena ranije s Bosanke kako bismo stigli na posao ili negdje gdje idemo. Bosanka ima svoje prednosti, gore je lijepo živjeti, ali naš komod je najmanje važan. Pa Bosanka je i ogledalo Grada i svi ti stranci koji idu na Srđ po toj cesti ne mogu vjerovati po čemu se voze, da u jednom gradu poput Dubrovnika, biseru Mediterana, postoji takva cesta. Neugodnosti koje su doživjeti turisti nose sa sobom kao jednu lošu recenziju na cijeli grad. Ta cesta je sramota svih nas. Ako je već ne žele izgraditi radi nas mještana i svih onih koji zarađuju kruh vozeći na Srđ neka je izgrade za sve te silne turiste koji dolaze na Srđ. - predložio je gradskoj upravi i gradonačelniku Frankoviću Paskojević.

KOJA SE RJEŠENJA MOGU PONUDITI...

Nakon izjave gradonačelnika Frankovića o postavljanju rampe za Srđ i ovog stava stanovnika Bosanke Paskojević ističe kako novi poziv na sastanak iz gradske uprave nije dobio te ističe kako je potez na gradonačelniku.

- Mi nismo još tražili nikakav sastanak niti nas je itko kontaktirao od one izjave gradonačelnika, ne postoji nikakva komunikacija, ali mislim da je ipak potez na gradonačelniku jer on zna koji su naši stavovi. Mi smo bili nedvosmisleni. Do idućeg ljeta je puno vremena, ali puno prije treba definirati, očitovati se i odustati od ideje zatvaranja ceste, treba ponuditi konkretne prijedloge koji bi se mogli implementirati za iduću sezonu.- smatra Paskojević.

Kako je i sam svjestan da će na izgradnju ceste za Bosanku i za Srđ još dugo čekati, Paskojević iznosi nekoliko rješenja kojima bi se prometovanje Bosankom i Srđem moglo koliko toliko urediti, a to nisu rješenja poput rampa i zabrana prometovanja motornim vozilima.

cesta bosanka srdj180922Foto: Pixabay

- Postojeću cestu treba učinit što prohodnijom i mi smo već predlagali da se prometnom signalizacijom zabrani zaustavljanje i parkiranje na ugibalištima i da se takva praksa kažnjava, a to je moguće jedino putem video nadzora, da kamera snima i da se šalju kazne jer sami prometni znakovi zabrane neće polučiti nikakav rezultat. Bez kamere ti znakovi su ljudima samo mrtvo slovo na papiru. - rekao je Paskojević te iznio još jedan prijedlog.

- Jedan od prijedloga je da se napravi most. Na sadašnjoj cesti je prije rata bio mostić. Srušen je u Domovinskom ratu i otad nije obnavljan. Tamo gdje je nedavno srušen zid, tu vam je nekad bio mali most, a kako je postojao i prije rata, s konzervatorima ne bi bilo problema oko njegove obnove jer da se taj mostić obnovi kakav je nekad bio, ne bi bilo vizualnog zadiranja u prostor. Inače, ne bi trebalo biti prepreka oko obnove tog mostića jer temeljem Zakona o obnovi infrastrukturni zahvati su prioritet i popravak tog mosta bi se vrlo lako proveo. - smatra Paskojević.

POLICIJE NIKAD NEMA, OSIM KAD SE POLAŽU VIJENCI

Inače, kad začepi na Bosanci, policije nema, ali se uredno pojave kad se na Srđu u zimskim mjesecima polažu vijenci.

- Kad začepi onda vam dosta puta netko od civila uređuje promet i glumi prometne redare, a policija, pa oni reguliraju promet samo kad ovi trebaju doći na Srđ i na Križ polagati vijence, onda policija zatvori cijelu cestu i ekipa prođe k'o brzi vlak, bez ikakvog zastoja, bez problema. Možda zato oni i ne vide da je problem u cesti, možda je njima ta trasa sasvim dobra. Da se njome kao obični civili, bez pratnje i policije, pokušaju voziti u srcu sezone, o čemu im mi s Bosanke godinama pričamo jer oni očito misle da na toj cesti nema problema. - kazao je Paskojević i nastavio.

bosanka vijenci 180922Foto: Unsplash

- Nije nikoga briga ni za požare, ne daj Bože, a imali smo ih i previše. Imao sam priliku svjedočiti kad je vozilo hitne pomoći zapelo u prometu i stvarno ne bih volio da sam bio u koži osobe koja je tada trebala hitnu pomoć. Na dionici koju bi odvozila za desetak minuta, preko 40 minuta se probijala do pacijenta. Ako uzmete u obzir koliko je ljudi svakodnevno na Srđu, kad tad će nekome trebati hitna pomoć i taj dolazak hitne neće biti hitan kakav bi trebao biti. - rekao je Paskojević.

„MENI JE OVO SVE SKUPA PRISJELO I JEDVA ČEKAM NOVE IZBORE DA SE IZ OVOGA MAKNEM”

I dok ističe kako rampa za Srđ i znak kod skretanja na magistrali kako je prometovanje moguće samo do Bosanke nisu rješenje, predsjednik Mjesnog odbora Bosanka Luko Paskojević naglašava kako je vrijeme za sastanak bez figa u džepu, sastanak na kojem će se definirati stav o prometnom rješenju koje znači izgradnju ceste za Bosanku i Srđ, kao i rokovi početka radova.

- Nadamo se sastanku na kojem ćemo razgovarati o konkretnom rješenju, ali i rokovima početka rekonstrukcije ceste. Rekao sam, potez je na gradonačelniku, a mi smo tu, svaki put se odazovemo pozivu i svaki konstruktivan prijedlog ćemo podržati samo da se nešto pokrene s mrtve točke, da vidimo pomak jer zadnje nam je rečeno da Grad nema financijske mogućnosti niti započeti s izradom projektne dokumentacije, niti za išta drugo i trenutno nema ceste na vidiku niti u najdaljim obećanjima. - rekao je Paskojević koji smatra da bi Grad, ako već nema novca, mogao prihvatiti da izgradnju financiraju Hrvatske ceste.

bosanka ne 180922Bosanka. Foto: Nikolett Emert / Unsplash

- Hrvatske ceste zaista žele graditi taj lijevi skretač i uputili su žalbu konzervatorima kad su im odbili projekt. Žalili su se i Ministarstvu kulture, vidio sam tu žalbu u kojem su precizno elaborirali kako se radi o već postojećem priključku koji ne zadire u brdo i nema utjecaja na vizure, ali oni su svejedno odbili tu žalbu. Ministarstvo je u sve upućeno i ponašaju se jednako kao i konzervatori, odbijaju projekt, ali ne daju smjernice. Hrvatske ceste su uložile 180 tisuća kuna u projekt koji je odbijen. Taj je novac bačen u vjetar, a mi porezni obveznici smo to platili jer HC su državna firma i svi mi doprinosimo u njihov proračun. - kazao je Paskojević.

Hoće li skoro dočekati primjerenu cestu do Bosanke, Paskojević ne vjeruje.

- Ne, ne vjerujem i vjerujte mi, ogadila mi se i politika, ako se ovo može nazvati politikom. Mene su u ovo kao magistra prava gurnuli ljudi iz naselja jer kažu mlad si, znaš govoriti, znaš s novinarima, ali meni je ovo sve skupa prisjelo i jedva čekam nove izbore da se iz ovoga maknem. Izgubio sam živaca i vremena, energije, a na kraju sam razočaran u cijeli sustav, politiku i stanje u državi i Gradu, a prelijepa smo zemlja i mogli bismo puno više, ali kad se s njima suočite to jako frustrira. - rekao je predsjednik Mjesnog odbora Bosanka Luko Paskojević.

A kako da bilo koga ne frustrira činjenica da nekoliko metara ceste, jednog normalnog skretača, nismo u stanju izgraditi godinama, od one bivše pa do ove naše sadašnje države. U onoj državi zbog nekih drugih razloga, u današnjoj navodno zbog vizura.