Četvrtak, 19 Siječanj 2017 21:18

Održano predavanje o restauraciji katedralnog kantuala

Piše:

U sklopu programa "Ususret sv. Vlahu", predavanje „Restauracija kantuala za Festu sv. Vlaha iz zbirke dubrovačke Katedrale“ održano je večeras u dvorani pape Ivana Pavla II. Predavačice su bile restauratorice Sanja Serhatlić i Nataša Treursić. Kako je pojasnio generalni vikar Dubrovačke biskupije don Petar Palić, kantual sadrži zbirku liturgijskih napjeva koji su se koristili za Festu sv. Vlaha od sredine 18. stoljeća do '60-ih godina prošloga stoljeća.

Podsjetimo, ovaj kantual, koji se čuva u Glazbenom arhivu dubrovačke katedrale Gospe Velike, na inicijativu katedralnog župnika don Stanka Lasića i povjesničara umjetnosti Ivana Viđena upućen je na restauraciju. Stoga, skladbe iz kantuala lani su izvedene upravo u Katedrali, od strane Dubrovačkog simfonijskog orkestra i ansambla Antiphonus pod ravnanjem maestra Tomislava Fačinija.

Večeras, pak, više riječi je bilo o samom restauratorskom poslu. Sanja Serhatlić kazala je nešto općenitije o problemu s kojim su se restauratorice susrele. Istaknula je kako je problem bio vremenske prirode, odnosno nešto kraći rok za izvesti restauraciju. Istaknula je kako vjeruje "da je napravljen dobar posao". Što se tiče oštećenja, navela je ona mehaničke prirode poput pregibam mrlja ili poderotina. No, veći problem je bio taj što je tinta koja je zbog svog sastava progorila papir.

Dodala je da se "uz posjet bilo kojoj knjižnici može uvidjeti kako je pisana baština ugrožena". Razlozi su višestruki, a jedni od njih su, pojasnila je Serhatlić, i mikroklimatski uvjeti poput temperature i vlage što je bio i slučaj s ovim kantualom.

Sami tehnički proces restauracije opisala je Nataša Treursić.

- Za početak se fotografirao cijeli kantual i napisala se dokumentacija. Nakon toga pristupilo se mehaničkom čišćenju, odnosno odstranile su se nečistoće s papira i kartona. Uslijedile su analize. Radile smo analize, dakle, poput onih na kiselost papira, osjetljivost boja... A sve kako bi mogli kasnije znati koje ćemo faze restauriranja raditi. Zatim smo papir odvojili od korica i pristupili restauraciji papira. Listovi se tu peru u vodi i iza toga se neutraliziraju. - rekla je Treursić.

- Potom smo radili zakrpe, odnosno popunili smo s novim papirom nedostajuća mjesta i formirali smo papir u jednu cjelinu. Listovi se tada slažu u svežnjeve i to se sve skupa uvezalo po originalnom uvezu s bijelim pamučnim koncem. Onda smo restaurirali korice knjige i sve skupa povezali u jednu cjelinu. - pojasnila je restauratorica Nataša Treursić.